Fundraising Mythbusters

Yngre generasjoner responderer ikke på telemarketing

Fundraising myte:

«Yngre generasjoner snakker ikke i telefonen, de bruker Whatsapp, TikTok, Instagram, Snapchat og så videre. Ikke noe vits å forsøke å ringe de. Og hvis  – Oh miracle – de tar røret så får du aldri et ja. De har jo ingen penger, er mest selvopptatt og bryr seg ikke om fundraising»

Slike kommentarer hører vi ofte, men det stemmer overhodet ikke med det vi opplever på daglig basis.

Det er fortsatt enklere å ta tak i pensjonister, de har mulighet til å ta telefonen og har litt mer tid til å snakke. Yngre mennesker har en hektisk hverdag og et anrop fra en humanitær organisasjon står svært sjelden notert i agendaen eller høyt på prioriteringslisten denne dagen.

Men det betyr ikke at engasjementet er noe lavere, tvert imot.

Når vi klarer å treffe den yngre generasjonen på et riktig tidspunkt med riktig tema og vi får de med i en samtale (ikke en monolog!), så viser det seg at resultatene er veldig positive.  Disse unge mennesker brenner for gode formål og en telefonsamtale gir dem mulighet til å engasjere seg.

Kanskje den månedlige summen de donerer i starten er litt lavere enn gjennomsnitt, men deres entusiasme og aktivisme gjør at de er med å spre organisasjonens glade budskap.

Det er også viktig å tenne gnisten tidlig, å finne interessen dems og holde dem engasjerte i det som blir pratet om. Dermed kan organisasjonen din dra nytte av ett langvarig forhold  til giverne sine.

giverfrafall som kan snus med telemarketing

Fundraising Mythbusters

Yngre generasjoner responderer ikke på telemarketing

Fundraising Mythbusters: yngre generasjoner responderer ikke på telemarketing

Fundraising myte:

«Yngre generasjoner snakker ikke i telefonen, de bruker Whatsapp, TikTok, Instagram, Snapchat og så videre. Ikke noe vits å forsøke å ringe de. Og hvis  – Oh miracle – de tar røret så får du aldri et ja. De har jo ingen penger, er mest selvopptatt og bryr seg ikke om fundraising»

Slike kommentarer hører vi ofte, men det stemmer overhodet ikke med det vi opplever på daglig basis.

Det er fortsatt enklere å ta tak i pensjonister, de har mulighet til å ta telefonen og har litt mer tid til å snakke. Yngre mennesker har en hektisk hverdag og et anrop fra en humanitær organisasjon står svært sjelden notert i agendaen eller høyt på prioriteringslisten denne dagen.

Men det betyr ikke at engasjementet er noe lavere, tvert imot.

Når vi klarer å treffe den yngre generasjonen på et riktig tidspunkt med riktig tema og vi får de med i en samtale (ikke en monolog!), så viser det seg at resultatene er veldig positive.  Disse unge mennesker brenner for gode formål og en telefonsamtale gir dem mulighet til å engasjere seg.

Kanskje den månedlige summen de donerer i starten er litt lavere enn gjennomsnitt, men deres entusiasme og aktivisme gjør at de er med å spre organisasjonens glade budskap.

Det er også viktig å tenne gnisten tidlig, å finne interessen dems og holde dem engasjerte i det som blir pratet om. Dermed kan organisasjonen din dra nytte av ett langvarig forhold  til giverne sine.

følg oss på linkedin