Top 3 årsaker av giver-frafall som kan snus med en telefonsamtale

De fleste humanitære organisasjoner har samme hovedprioritet: å rekruttere nye faste givere. For å kunne øke antall givere er det også viktig å sikre at man ikke mister de man har. I dette innlegget ønsker vi å rette oppmerksomheten mot dette (frafall).

En dropoutsamtale er en enkel aktivitet som vi mener er svært viktig og som gir mening økonomisk sett.

Vi definerer dropout som faste givere som nylig – for mindre enn 6 måneder siden – sluttet å donere. Man kan anta at disse giverne ikke lenger brenner for saken eller ikke lenger har økonomisk mulighet til å støtte, det stemmer at det vil være tilfelle for en betydelig del av frafallet.

Men Dialog Norge har ringt titusenvis av dropoutsamtaler gjennom årene, og grunnene til at mange av disse giverne slutter å gi er mer variert enn du kanskje tror. Og enda viktigere, mange av dem kan «snus».

Her er de 3 viktigste grunnene til frafall som kan takles hvis man ringer tidlig nok:

1. Giveren byttet bank og avtalegiro ble ikke overført. Giveren visste ikke engang at han hadde sluttet å gi.

2. Giveren ønsket å senke det månedlige donasjonsbeløpet eller ta en pause, men fant ikke ut hvordan han skulle gjøre det, så bestemte seg for at det var lettere å bare avslutte hele giveravtalen.

3. Giveren økte sitt månedlige bidrag, men glemte å justere beløpsgrensen i banken.

I gjennomsnitt har Dialog Norge klart å gjenvinne 65% av giverne som faller fra ved å bare ringe opp, finne ut årsaken og løse problemet. Dette til en brøkdel av hva det koster å rekruttere nye givere (CPA).

Ingen frukter henger lavere enn disse. Ikke la dem råtne!

giverfrafall som kan snus med telemarketing

Top 3 årsaker av giver-frafall som kan snus med en telefonsamtale

De fleste humanitære organisasjoner har samme hovedprioritet: å rekruttere nye faste givere. For å kunne øke antall givere er det også viktig å sikre at man ikke mister de man har. I dette innlegget ønsker vi å rette oppmerksomheten mot dette (frafall).

En dropoutsamtale er en enkel aktivitet som vi mener er svært viktig og som gir mening økonomisk sett.

Vi definerer dropout som faste givere som nylig – for mindre enn 6 måneder siden – sluttet å donere. Man kan anta at disse giverne ikke lenger brenner for saken eller ikke lenger har økonomisk mulighet til å støtte, det stemmer at det vil være tilfelle for en betydelig del av frafallet.

Men Dialog Norge har ringt titusenvis av dropoutsamtaler gjennom årene, og grunnene til at mange av disse giverne slutter å gi er mer variert enn du kanskje tror. Og enda viktigere, mange av dem kan «snus».

Her er de 3 viktigste grunnene til frafall som kan takles hvis man ringer tidlig nok:

1. Giveren byttet bank og avtalegiro ble ikke overført. Giveren visste ikke engang at han hadde sluttet å gi.

2. Giveren ønsket å senke det månedlige donasjonsbeløpet eller ta en pause, men fant ikke ut hvordan han skulle gjøre det, så bestemte seg for at det var lettere å bare avslutte hele giveravtalen.

3. Giveren økte sitt månedlige bidrag, men glemte å justere beløpsgrensen i banken.

I gjennomsnitt har Dialog Norge klart å gjenvinne 65% av giverne som faller fra ved å bare ringe opp, finne ut årsaken og løse problemet. Dette til en brøkdel av hva det koster å rekruttere nye givere (CPA).

Ingen frukter henger lavere enn disse. Ikke la dem råtne!

følg oss på linkedin