
Velkommen til Dialogs andre nyhetsbrev!
Dette er Stine igjen med en oppdatering fra Dialog! I dag er det Midtsommeraften her jeg er utenfor Helsingfors i Finland. Dette er en dag for å være ute i solen, flette blomsterkranser, grille pølser med poteter og brenne midtsommerbål, men først skal altså dette andre nyhetsbrevet vårt noensinne, og det siste nyhetsbrevet før mange skal ha sommerferie, skrives og sendes.
I denne utgaven blir det litt informasjon om sommeren i Dialog, en oppdatering om Aurora helse fra verneombud Rita, et ad hoc-intervju med Terje om hvordan Dialog ble til og en liten presentasjon av vår nye prosjektleder Frode. Høydepunktene finner du i dette nyhetsbrevet, men for fullversjonen må du klikke deg inn på nettsiden vår (jeg anbefaler å gjøre dette på PC og ikke mobil, bare fordi det da er penere og mer lettlest, men om du bare har mobil tilgjengelig – for eksempel fordi du er på sommerferie og ikke tenkte på å ta med PC, men heller ikke vil vente med å lese nyheter om Dialog – går det selvfølgelig helt fint). Forrige nyhetsbrev finner du om du klikker her.
Sommer er en god tid for TM!
Vi har fullt opp med jobb i sommer, heldigvis! Noen prosjekter skal avrundes, noen mindre prosjekter skal av stabelen og vi har fått inn noen kunder som de flinke damene i vår nye giverserviceavdeling skal avlaste med giverservice i ferieavviklingen.
Vi vet av erfaring at vi får like god respons på telefon i fellesferien som vi får ellers i året. Folk har gjerne bedre tid, er mer avslappet og i godt humør, så derfor ringer vi hele sommeren.
Kalenderen for høsten er allerede nesten full. Vi har masse kalendersalg å se frem til og er i gang med å innlede samarbeid med flere nye spennende kunder.
Vi har etterhvert opparbeidet oss et rykte om å være pålitelige, gode å jobbe med og veldig dyktige på fundraising, og det fører med seg nye prosjekter for kunder vi allerede har et forhold til og at nye kunder veldig gjerne vil jobbe med oss.
Dialog begynte med Terje

Siden dere helt sikkert er like nerdete som meg og ikke klarer å la være å tenke på jobb mens dere spiser taco på fredagskvelden, tenkte jeg å presentere en ny idé som dere kan kose dere med i helgen.
Typisk e-post fra Terje i til salgsteamet
Etter to dager med vellykkede kundemøter i sommer-Oslo i juni, fikk jeg muligheten til å sette meg ned med Terje og få hele historien om Dialog over en skål chilinøtter og med hver vår kalde øl. Mange av oss som ikke har vært så lenge i Dialog vet jo ikke så mye mer om Terje enn at han er sjefen, så jeg satte meg i fore å lære mer om hvordan han har bygget opp bedriften og blitt ekspert på kommunikasjon, fundraising og giverpleie.
Da Terje Schea flyttet til England i 2008 med daværende kone og sønn, hadde han ikke tenkt over at det kunne bli vanskelig å finne seg jobb. Etter mange års erfaring med salg og organisasjonslivet i Norge var det ikke kompetansen det stod på. «Terje er nok et litt eksotisk navn og jeg fikk høre at jeg heller burde kalle meg selv Terry for å få jobbintervjuer, men det føltes ikke riktig», forteller Terje.
Det Terje hadde, i tillegg til et eksotisk navn for engelskemennene, var en datamaskin og telefonlinje. Han tok et par telefoner til norske aviser, spurte om han ikke kunne få lov til å selge avisabonnement for dem, og så var TM-bedriften Dialog et faktum.
Ganske snart fikk han mer å gjøre enn han kunne klare selv og han måtte utvide teamet. Leaddesk og kundebehandlingssystem var ennå ikke på plass, men Dialogtelefonene gikk varme.
“Vi hadde ingen mulighet til å lytte på samtaler, telefonlistene ble sendt og utfallet ble registrert på Excel-ark. Heldigvis fikk jeg inn noen veldig bra folk, blant annet Victoria som er en racer både på telefon og administrasjon og som fortsatt tar samtaler for oss, ellers hadde det ikke vært noen Dialog å snakke om i dag”.
Etter hvert ble det oppdrag for humanitære organisasjoner og dette har jo nå blitt vår spesialitet. Terje lærte fra bunnen av hvordan man lager og justerer samtalemaler, han fant ut av de forskjellige samtaletypene som er nyttige å ha i verktøykassa når man driver fundraising, han begynte å notere seg når de beste resultatene kom og kunne snakke med autoritet om giverreisen og når givere bør kontaktes for å få best mulig utfall.
I dag er Dialog norges største TM-byrå for fundraising, vi har blitt Gasellebedrift flere år på rad, vi har en egen giver- og medlemsserviceavdeling, et B2B-team og hvert år hjelper vi over 40 norske ideelle organisasjoner å nå fundraisingmålene sine.
Mange ville kanskje sagt at historien om gründeren Terje fikk en lykkelig slutt, men når jeg snakker med ham virker det som at han så vidt synes den har begynt. Vi har mange prosjekter på gang (som jeg kommer til å fortelle mer om ved en senere anledning), Terje går aldri tom for ideer eller blir lei av å brainstorme nye løsninger.
Terje inviterer alle i Dialog til kaffeprat en dag i måneden. Alle oppfordres til å være med og til å delta i samtalen.
Ritas hjørne

Nå tenker vel dere at hva skal hun mase om nå da?
Jo jeg bare lurer litt : rekk opp hånden eller tommel opp dere som har vært hos Dr Dropin- eller har bestilt og skal dit.
Håper det er mange – får ikke sagt det nok ganger ta en hel sjekk i sommer om du er ung eller ikke fullt så ung lenger – Dr Dropin er klar for oss dere , og tenk å gå ut derfra da og ha fått beskjed om at du er » frisk som en fisk » eller bli bedt om f eks gjøre noen justeringer i forhold til kroppens velvære.
Jeg vet et par av oss allerede har vært hos Dr Dropin – og de tilbakemeldingene jeg fikk fra de i forhold til hva de undersøker osv. var bra tenker jeg. Det tas blodprøver – lyttes på hjerte og lunger med mer.
Og hvis du har spesielle utfordringer eller noe du vil spørre om eller få sjekket – vil jeg tro det er helt innafor.
Last ned appen Dr. Dropin – logg deg inn med bankid og bestill timen NÅ-
Også fikk vi i går høre fra Aurora at det var en fysioterapeut på plass hos dem, bred erfaring hadde hun og.
IKKE VENT FORLENGE -DER HELLER – bestill deg time hvis det er utfordringer med nakke skuldre -rygg eller andre muskelplager.. IKKE la det bli kronisk.
Av en eller annen grunn er det dere » gutter eller menn » som vegrer dere for å gå til legen eller oppsøke helsepersonell ! Det er skikkelig tøft å bestille seg en time – du er ikke pyse om du gjør det altså.
Blir spennende da å se hvor smarte vi er i forhold til ovennevnte –
Takk for meg – og ha en fin Dialoghelg.
Rita
Ny prosjektleder og nye kommunikatører

Som jeg var inne på i forrige nyhetsbrev har jo Dialog hatt en fantastisk vekst det siste året. Vi ønsker nye prosjektleder Frode Fikke hjertelig velkommen og også alle kommunikatører som har begynt siden nyttår: Kjerstine, Selma, Monika, Mohamed, Mohamoud, Pietro, Ken, Torill, Zaynab og Daniel. Med dere har vi nå lagt til Sveits og Egypt i buketten av ulike land vi jobber fra!
Velkommen skal dere være alle sammen! Vi håper dere trives godt hos oss, vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med dere!
Frode har jeg hatt mulighet til å prate litt med denne uken. Han er basert i Latvia og har bakgrunn fra IT/startup-verdenen. De siste årene har han jobbet fra hjemmekontor for en startup i Asker som har utviklet helseappen HEAL. Han har besøkt alle fem kontinenter, ble forlovet med sin kone i Antarktis og feiret bryllup i Arktis (Svalbard)!
“Alt i livet handler egentlig om salg og god kommunikasjon, dette noe jeg veldig gjerne vil utforske mer og bli flink på”, sier Frode.