Innsamlingsleder, Dyrevernalliansen

Line Skaugerud

Kunde: Dyrevernalliansen

Størrelse: 13 000 givere

Tidsperiode: 1.kvartal 2024

Aktiviteter: kalendersalg, hevingskampanje

Målgruppe: leads fra underskriftskampanjer

Double-click to select video

smiling woman with long hair and flyers in her hand
Våre beste tips | Kundecase – april 2024

Hvordan Dyrevernalliansen økte antallet fastgivere med nesten 10%

Foto: Marius Hauge

Dyrevernalliansen måtte tenke nytt da hovedkanalen de brukte for giverrekruttering gikk stadig tregere. Gjennom å gjøre en viktig endring i underskriftskampanjene de lenge hadde brukt som politisk virkemiddel og inngå et samarbeid med Dialog, har de nå en strategi som gir løpende rekruttering og inntektsvekst gjennom hele året. Dette igjen gir ressursene de trenger for å jobbe mot målet sitt: hjelpe dyrene som trenger det aller mest, i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.

Dyrevernalliansen og Dialog: sammen for dyrene som trenger det aller mest

Lenge var det nok for Dyrevernalliansen å bruke sosiale medier til rekruttering av faste givere, men da rekrutteringen etterhvert gikk tregere og ble vanskeligere, måtte organisasjonen tenke nytt. Det var behov for nye rekrutteringskanaler. Løsningen ble å fokusere mer på leadsgenerering- kampanjer og dette ble også starten på et langvarig og godt samarbeid med Dialog.

Utfordringen: finne nye kilder for rekruttering av støttespillere

Ulike underskriftskampanjer har over mange år vært et av de viktigste politiske virkemidlene til dyrevernorganisasjonen. Gjennom underskriftskampanjene samles telefonnummer inn for å verifisere at underskriften er unik og for å kunne takke støttespillerne i etterkant og tilby dem å bli med i alliansen som fadder.

Dyrevernalliansen har ikke selv kapasitet til å følge opp alle og Dialog Norge sørger derfor for at støttespillerne blir fulgt opp på en god måte, i tett samarbeid med organisasjonen.

“Dialog Norge sørger for at vi daglig er i kontakt med eksisterende og fremtidige dyrevenner. Dette gjør at vi kan engasjere giverne på en bedre måte”, forteller Line Skaugerud, innsamlingsleder i Dyrevernalliansen.

Løsningen: benytte underskriftskampanjer som en del av leadsgenereringen

Dyrevernalliansen har nå hele tiden flere leadskampanjer gående. Aller mest suksess har de hatt med underskriftskampanjer, men de er ikke redde for å teste nye metoder for leadsgenerering heller. “Vi endrer og gjør små justeringer hele tiden. Det er det som er så spennende med fundraising. Det skjer hele tiden endringer eksternt, så det gjelder å henge med”, kommenterer Line.

“Hvordan opplever potensielle givere å bli kontaktet på denne måten?”, spør vi Line, en dag hun har mulighet til å sette seg ned med oss for en prat. “Vi opplever at det er svært mange engasjerte dyrevenner, som gjerne vil gjøre en forskjell for dyrene som trenger det aller mest. Ikke bare ser vi at en god del takker ja til å bidra, men de setter også pris på muligheten til å bidra til en sak de bryr seg dypt om! Så vi opplever det som veldig bra”.

Faktisk ser vi jevnt over at mellom 12% og 15% takker ja til å bli med som faste givere når Dialogs kommunikatører tar kontakt på vegne av Dyrevern-alliansen.

Resultater: vekst og giverglede: utnytte underskriftskampanjer for leadsgenerering

Forehead, Face, Cheek, Skin, Smile, Lip, Chin, Hairstyle, Eyebrow, Eyelash
Foto: Ihne Pedersen

Varig stor pågang av nye givere er ikke helt uten utfordringer. “Den største utfordringen er å holde tunga rett i munnen inn mot CRM etter hvert som antall leadskampanjer øker. Det er viktig å sørge for at alt logges og analyseres riktig. Det er også viktig å følge opp de som kommer inn i CRM, og i perioder med lav kapasitet kan det være utfordrende.”

Ikke helt uten utfordringer

For andre humanitære organisasjoner som vurderer å bruke telemarketing som en del av sin fundraisingstrategi, understreker Line Skaugerud viktigheten av å investere tid i å utvikle og teste giverreiser, samt viktigheten av et tett og forståelsesfullt samarbeid med sin telemarketingpartner. "Ha en god dialog med Dialog" sier hun, og bekrefter at et vellykket samarbeid er nøkkelen til suksess.

Råd til andre organisasjoner

Dyrevernalliansen har altså tatt et viktig steg på veien mot å sikre bedre fremtid for dyrene som trenger det aller mest ved å tenke nytt rundt giverrekruttering. Gjennom samarbeidet med Dialog øker de ikke bare antallet fastgivere kontinuerlig, men det er også tettere kommunikasjon og derfor lojalitet mellom organisasjon og støttespillere. Den økte inntekten gir større handlingsrom for å skape en bedre fremtid for dyr.

Med et sterkt fokus på hjertesaken, viser Dyrevernalliansen hvordan omstillingsvilje, tilpasningsevne og strategiske partnerskap kan hjelpe humanitære organisasjoner å oppnå suksess.

Et effektivt partnerskap

Se flere kundecaser, nyheter
og gode tips

Norges beste callcentermedarbeider?
Jepp, han jobber hos oss.
Nyheter
Smile, Skin, Trousers, Gesture
GDPR og personvern hvem kan vi egentlig ringe til?

Blogg

Output device
Norsk Folkehjelps bedriftskonsept: fra bare NEI til 3 millioner på ett år
Kundecase
Puppy running on grassed minefield in work training