Rådgiver marked,
Norsk Folkehjelp

Lena Fiske

logo norsk folkehjelp

Kunde: Norsk Folkehjelp

Størrelse: 16 000 medlemmer

Tidsperiode: august 2022 - august 2023

Aktiviteter: Møtebooking, bedriftssamarbeid

Prosjekt: Ansett en minehund

Double-click to select video

Puppy running on grassed minefield in work training
Våre beste tips | Kundecase – oktober 2023

Slik gikk vi fra bare NEI til 3 millioner kroner samlet inn på ett år

Da Norsk Folkehjelp sin satsing på bedriftskonsept ikke bar frukter tok de to grep som snudde fiasko til suksess:
1) De hentet inn eksterne ekspertrådgivere for å finne riktig konsept til satsingen og
2) de leide inn møtebookingsteamet til Dialog. 

Et gammelt konsept fornyes

For organisasjonen, som driver førstehjelp og redninstjeneste i Norge og i 35 land til der de ser det er behov for deres ekspertise på minerydding og humanitær respons ved kriser og konflikter, ble det raskt klart at de trengte hjelp utenfra, da de i 2021 bestemte seg for en nysatsning på bedriftssamarbeid. 

Nye samarbeidsområder

Norsk Folkehjelps minehundprogram har lang fartstid. Allerede i 2004 startet de et treningssenter for minehunder i Sarajevo. Minehunkonseptet ble raskt brukt aktivt i fundraisingen. I 2004 kunne man adoptere en minehund, men i 2010 ble vinnerkonspeptet “Ansett en minehund” lansert. Det er dessverre sånn at selv et vinnerkonsept ikke selger seg selv. Da organisasjonen i 2021 ønsket en ny satsing på bedriftssamarbeid ble PR-byrået Apeland hentet inn som rådgivere og rådet var krystallklart: sats på minehundprogrammet!

Tydelige suksesskriterier viktig

Lena Fiske, markedsrådgiver for Norsk Folkehjelp, forteller at organisasjonen fastsatte noen suksesskriterier før de bestemte seg for hvilket bedriftskonsept de skulle ta videre. "Prosjektet måtte oppleves som aktuelt, konkret, det måtte være lett å engasjere ansatte, enkelt å administrere og til en pris som ville appellere til målgruppen. Det var også tydelig at satsingen skulle være langsiktig - både for oss internt og for samarbeidspartnerne våre".

Dialog ble en naturlig samarbeidspartner

Dialog har lenge foretatt lojalitetssamtaler rettet mot privatmarkedet på vegne av Norsk Folkehjelp. Nå kom spørsmålet om vi kunne tenke oss å samarbeide om den nye bedriftssatsningen også. Konseptet virket solid og vi kjørte på med full styrke.

cute puppy in work training with tongue out,

Det er nå vi skal være ærlige: det gikk ikke akkurat fantastisk i løpet av de første månedene. Vi måtte ta en fot i bakken både tre og fire ganger og vi lærte mange viktige lekser i denne perioden. Vi hentet inn en salgscoach (vår gode samarbeispartner Ole Arvid Liodden), som jobbet med salgsteamet vårt, vi gikk i dialog med Norsk Folkehjelp om justeringer av konseptet og vi spisset målgruppene. Og så - noen måneder etter ofisiell startdato, begynte møtene å renne inn.

Utfordrende start

Da vi kunne markere ettårsdagen for samarbeidet hadde 160 møter ført til flerårige minehundansettelser verdt 3 millioner kroner, noe Norsk Folkehjelp er godt fornøyd med.

Ett år senere

"Dialog Norge har vært en god og tydelig rådgiver for oss, med et genuint og dyktig salgsteam. Det er en veldig god følelse å kunne gå i det ene salgsmøtet etter det andre" - Lena Fiske

Se flere kundecaser, nyheter
og gode tips

Proaktiv giverservice: fem konkrete tips for å øke inntekt og giverlojalitet.
Blogg
Smiling woman with a headset
Hvordan Dyrevernalliansen økte antallet fastgivere med nesten 10% i løpet av 1.kvartal 2024
Kundecase
smiling woman with long hair and flyers in her hand
Årets beste medarbeider på norsk callcenter? Jepp, han jobber hos oss!
Nyheter
Smile, Skin, Trousers, Gesture